متخصص گوش حلق و بینی و جراحی سر و گردن

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند

مطالب

آنالیز زیبایی صورت: تأثیر نشانه‌های آناتومیک بر جذابیت چهره و جراحی رینوپلاستی

در طول تاریخ همواره بشر سعی نموده تعریفی برای زیبایی بیابد ماهیت مبهم زیبایی همواره شعرا، فلاسفه و هنرمندان را به خود مشغول نموده، کوشش کرده اند تا تعریفی برای...

2 اکتبر 19, 2023 دکتر سجادی
آنالیز زیبایی صورت

در طول تاریخ همواره بشر سعی نموده تعریفی برای زیبایی بیابد ماهیت مبهم زیبایی همواره شعرا، فلاسفه و هنرمندان را به خود مشغول نموده، کوشش کرده اند تا تعریفی برای آن بیابند. اگرچه ،زیبایی مفهومی آشکار برای همه ماست ما به عنوان جراح باید نگاه علمی تری به مقوله زیبایی داشته باشیم تا جهت انجام یک عمل موفقیت آمیز، قادر به فرمول بندی مراحل عمل باشیم. اما علاوه بر آن باید تعریف درستی از غیر طبیعی بودن داشته باشیم تا بتوانیم اختلالات مادرزادی و ناهنجاریهای صورت را تشخیص دهیم.

صورت انسان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در جلب توجه و جذب دیگران است. این مقاله به بررسی نشانه‌های آناتومیک و آنالیز زیبایی صورت و تأثیر آنها بر جذابیت افراد می‌پردازد و همچنین به نقش آن در جراحی جراحی رینوپلاستی می‌پردازد.

تقارن و اجزای صورت

نشانه‌های آناتومیک و نقاط مرجع آنالیز زیبایی صورت

آنالیز زیبایی صورت بر اساس نشانه‌های آناتومیک بافت‌های نرم و اسکلتی تعیین می‌شود. نخستین بررسی صورت شامل بررسی قرینگی است. اگر صورت را به دو نیمه مساوی تقسیم کنیم و نقاط میانی صورت روی خط محور قرار گیرند، به ندرت دو نیمه صورت کاملاً قرینه خواهند بود. عرض صورت با تقسیم صورت به پنج قسمت مساوی اندازه‌گیری می‌شود. عرض یک چشم باید برابر با فاصله بین دو چشم باشد و عرض قاعده بینی باید برابر باشد و هر کدام باید یک پنجم پهنای کل صورت باشند.

طول صورت را می‌توان به دو روش اندازه‌گیری کرد. اولین روش مشابه روشی است که داوینچی شرح داده بود و صورت را به سه قسمت مساوی تقسیم می‌کند. روش دوم اندازه‌گیری عبارت است از: یک سوم فوقانی (از نازیون به پوگونیون) را اندازه‌گیری نمی‌کند، چون محل رشد موها به طور معمول در افراد مختلف متغیر است. با این روش، قسمت میانی صورت ۴۳٪ و قسمت تحتانی آن ۵۷٪ کل طول اندازه‌گیری شده می‌شوند.

آنالیز صورت

آنالیز اجزا

صورت به واحدهای زیباشناختی تقسیم می‌شود که هر یک زیر واحدهایی دارند. واحدهای اصلی که به طور کلاسیک برای آنالیز صورت توصیف شده‌اند شامل پیشانی، چشمها، بینی، لب‌ها، چانه، گوشها و گردن می‌شوند. هر واحد و زیر واحدهای آن دارای خصوصیاتی از جنبه‌های ضخامت پوست، رنگ، بافت و طرح ساختمان زمینه ای می باشد . طراحی دقیق برش‌های جراحی و ترمیم انها نیازمند بررسی کل یک واحد یا زیر واحد های ان می باشد.

پیشانی

پیشانی بین خط رویش مو و برجستگی بین دو ابرو قرار دارد و یک سوم فوقانی صورت را تشکیل می‌دهد. تحدب ملایم پیشانی در نمای نیم رخ از دید زیبا شناختی، زیبا ترین فرم پیشانی است.

چشمها

چشمها به عنوان پنجمین قسمت واحدهای زیباشناختی صورت بسیار مهم هستند. آنها به عنوان نقطه مرکزی صورت تلقی می‌شوند و ویژگی‌هایی مانند شکل، ابعاد، و موقعیت چشمها در صورت تأثیر زیادی بر جذابیت فرد دارند. در واقع، تعادل مطلوب بین چشمها و سایر قسمت‌های صورت به ایجاد یک ظاهر جذاب کمک می‌کند.

بینی

بینی در یک سوم میانی صورت قرار گرفته است از آنجا که بینی در وسط صورت قرار دارد و بارزترین واحد زیباشناختی صورت است در رابطه با سایر اجزای صورت به خصوص چانه لب‌ها و ابروها بررسی می‌گردد اندازه، شکل، و زاویه بینی، تأثیرگذاری بر ظاهر کلی صورت دارد. اندازه بینی باید با اندازه دیگر اجزای صورت همخوانی داشته باشد.

لب‌ها

لب‌ها نیز به عنوان یک واحد زیباشناختی مهم در صورت شناخته می‌شوند. اندازه، شکل، و تعادل لب‌ها در صورت تأثیرگذاری بر جذابیت فرد دارند. لب‌ها باید به طور متناسب با سایر اجزای صورت باشند و تعادل میان لب بالا و پایین نیز بسیار مهم است.

چانه

چانه در یک سوم تحتانی صورت قرار گرفته، در بررسی بینی چانه یک جز اساسی است که اغلب بررسی های رینو پلاستی روی تناسب چانه با بینی متمرکز می شود. اندازه و شکل چانه و نسبت آن با سایر اجزای صورت تأثیرگذاری بر ظاهر کلی صورت دارد.

زاویه چانه

نتیجه‌گیری

در آنالیز زیبایی صورت، نیاز به تفاهمی دقیق از نسبت‌ها و ویژگی‌های زیبایی داریم. این نوع تحلیل برای بدست آوردن بهترین نتیجه در جراحی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است.


2 thoughts on "آنالیز زیبایی صورت: تأثیر نشانه‌های آناتومیک بر جذابیت چهره و جراحی رینوپلاستی"

  1. احمد گفت:

    بسیار مفید و عالی بود. ممنون از دکتر سجادی عزیز

  2. علی گفت:

    بسیار خوب و جالب‌. نتایج عمل های خانم دکتر هم بسیار رضایت بخش بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *